Senast uppdaterad: september 2, 2021

Vår metod

11Analyserade produkter

66Tillbringade timmar

34Utvärderade artiklar

89Användarrecensioner

Välkommen till vårt stora ljudkortstest 2022. Här presenterar vi alla ljudkort som vi har testat i detalj. Vi har sammanställt detaljerad bakgrundsinformation och lagt till en sammanfattning av kundomdömen på Internet. Vi vill göra ditt köpbeslut enklare och hjälpa dig att hitta det bästa ljudkortet för dig. Du kan också hitta svar på vanliga frågor i vår guide. Om det finns tillgängligt erbjuder vi också intressanta testvideor. På den här sidan hittar du också viktig information som du definitivt bör uppmärksamma om du vill köpa ett ljudkort.

Sammanfattning

• Ljudkort gör det möjligt att bearbeta ljudet så att det kommer till datorn så troget som möjligt eller skickas ut via utmatningsenheterna. På så sätt får du ut det bästa av ditt headset och musiksystem.
  • I princip kan man skilja mellan konsumentkort för vanliga användare och professionella ljudkort. Ytterligare en skillnad görs mellan interna och externa ljudkort.
  • Valet av rätt ljudkort påverkas i hög grad av användningsområdet. Om ljudkortet ska användas för spel bör det ha vissa specifikationer som inte behövs för att t.ex. lyssna på musik.

Ljudkort test: våra val

Guide: Frågor du bör ställa dig innan du köper ett ljudkort

Behöver jag verkligen ett ljudkort? För vem är det värt att köpa ett ljudkort?

Du har säkert redan frågat dig själv vad din personliga fördel är när du använder ett dedikerat ljudkort i stället för det integrerade onboard-ljudet. Låt oss börja med frågan: För vem är det värt att köpa ett ljudkort?

Spel

Spelar du regelbundet spel på din dator? Då har du säkert märkt att ljudet kan försämra spelupplevelsen avsevärt. Orsakerna till detta är å ena sidan dålig ljudkvalitet, vilket gör att spelet inte verkar så realistiskt, och å andra sidan ensidigt ljud, vilket t.ex. gör det omöjligt att lokalisera motståndaren i en förstapersonsskjutare.

Visste du att fokus för ljudtillämpningar har flyttats till spel? Tidigare användes korten för helt vanliga tillämpningar. Nu är det dock främst spel som står i fokus. Ljudkvaliteten är mycket viktig, särskilt i spel med flera spelare. Ett korrekt ljudgenkänning kan vara avgörande för ett spel.

Du kan åtgärda detta med ett ljudkort. Det mer realistiska ljudet får dig att känna att du är med i spelet, och surroundljudet gör att du ligger steget före dina motståndare.

Hemmabio

Vill du se en film i vardagsrummet och vill ha surroundljud som på bio? Förutom ett lämpligt musiksystem är ljudkortet också ansvarigt. Leta efter S/PDIF-gränssnittet. Den är ansvarig för bästa möjliga överföring av en surroundljudssignal till musiksystemet.

Music

Vill du mixa musik eller redigera videor professionellt med din dator? Om du vill uppnå utmärkt ljudkvalitet behöver du ett professionellt ljudkort. DSP-chip och ASIO-drivrutiner avlastar datorn även när du använder arbetsintensiva musikprogram. Professionella kort kan också spela in flera kanaler samtidigt. Högkvalitativa A/D- och D/A-omvandlare säkerställer felfri kvalitet.

För vem är det inte värt att köpa ett ljudkort?

Använder du din bärbara dator mer för att arbeta och vill bara lyssna på musik, titta på en video eller lägga in en CD? I så fall borde det inbyggda ljudchipet vara helt tillräckligt för dig. Du har också möjlighet att ansluta ett headset eller externa högtalare. Så du behöver inte göra dig av med något.

soundkarte

Det lönar sig att köpa ett ljudkort, särskilt för en mysig kväll på bio med surroundljud. Om du gillar att lyssna på musik ofta och högt på din dator eller stereoanläggning är det också en bra idé att använda ett ljudkort. (Foto: andremergulhaum / pixabay.com)

Vad har ett ljudkort för funktion?

Ljudkortet är en perifer enhet mellan datorn och en uppspelningsenhet (t.ex. ljudanläggningar) med uppgift att bearbeta analoga och digitala signaler. Under inspelning, redigering och mixning ansvarar en A/D-omvandlare för att omvandla analoga signaler till digitala. Under uppspelning ansvarar D/A-omvandlaren för att omvandla digitala signaler till analoga signaler. Ljudkortet ser till att ljudinnehållet kan återges på högtalare och att akustiska signaler utifrån kan registreras på datorn. Det är därför till stor del den som är ansvarig för uppspelningskvaliteten.

Hur är ett ljudkort uppbyggt?

Ljudkorten kan ha mycket olika utformning, men den grundläggande strukturen är alltid densamma. Ett gränssnitt ansluter ljudkortet till datorn. Anslutningen kan vara antingen intern via PCI-eller PCIe-kort eller extern via USB-uttag, PCMCIA-gränssnitt eller Firewire-uttag. Det finns olika anslutningar för ljudingångar och ljudutgångar. Den grundläggande utrustningen består av: en mikrofoningång (mic-in) för mikrofoner, en linje-ingång som ingång för inspelningar och en linje-utgång för hörlurar eller högtalare. En högtalarutgång gör det möjligt att ansluta ett headset, och instrument kan anslutas och ljud överföras viaMIDI (Musical Instrument Digital Interface). Hur

skiljer sig ljudkort från varandra?

Ljudkorten kan skilja sig åt på flera olika sätt. Å ena sidan handlar det om anslutningsmöjligheterna, men å andra sidan handlar det också om den inbyggda hårdvaran som garanterar motsvarande kvalitet. Vissa skillnader har redan nämnts i de enskilda texterna. För att ge dig en översikt vill vi dock lista de möjliga skillnaderna här:

Anslutningsalternativ

• PCI / PCIe-kort
  • USB-utombord
  • Firewire-utboard
  • chipset integrerat på moderkortet (finns redan när datorn köps)

Basic Properties

Sampling Rate / Sampling Rate

Anger intervallet med vilket ljudsignalen samplas under konverteringen. Du kan också jämföra samplingsfrekvensen med bildfrekvensen per sekund på en filmkamera. En hastighet på 44,1 kHZ motsvarar CD-kvalitet. För professionell användning bör samplingsfrekvenser på 96 kHZ och mer användas.

Resolution / Sampling Depth

Anger hur fint graderad en ursprungligen analog storhet kan representeras digitalt. Samplingsdjupet kan jämföras med antalet pixlar i en bild. Ju högre upplösning, desto tydligare är även små volymskillnader. CD-skivor har 16 bitar, och det mänskliga örat känner inte längre igen några skillnader från och med nu. För professionell redigering är dock en 24-bitars upplösning vettig.

Antal kanaler

Anger antalet olika ljudkanaler som ljudkortet kan ge ut. Om du vill ha stereoljud kan du klara dig med bara två kanaler, men för surroundljud behöver du minst sex kanaler.

Anslutningar

Beroende på modell har ett ljudkort olika anslutningar. Beroende på vad du vill göra med ljudkortet bör du vara uppmärksam på vilka andra anslutningar som finns tillgängliga.

Ljudkorten skiljer sig i huvudsak åt genom huvudanslutningen till datorn och genom de grundläggande egenskaperna samplingsfrekvens, upplösning, antal kanaler och anslutningar

Beslut: Vilka typer av ljudkort finns det och vilket är rätt för dig?

I princip kan man skilja mellan två olika typer av ljudkort

• Konsumentkort
  • yrkeskort

Dessa två typer skiljer sig i huvudsak åt när det gäller kvalitet och användningsmöjligheter. Vilket ljudkort som är rätt för dig beror på vad du vill använda det till och vilken typ av hårdvara du arbetar med.

Tim ZiemerPC-Experte

Det beror alltid på vad ljudkortet används till. De har olika funktioner beroende på användningsområde. Det finns de som används specifikt för ljudproduktion. Sedan finns det de som tillverkas för spel och som fokuserar på headsetljud. Slutligen finns det en användning för hemmabio. Det här ljudkortet lämpar sig därför särskilt väl för filmer, men även för musik. I följande avsnitt vill vi hjälpa dig att ta reda på vilket ljudkort som bäst uppfyller dina behov och vilka för- och nackdelar de har.

För vem är ett konsumentljudkort lämpligt och vilka är dess för- och nackdelar?

Ljudkort för konsumentbrukare är främst avsedda för hemmabrukare som vill ha bra ljud för att lyssna på musik, spela upp videor och titta på filmer. Ljudkortens huvudfunktioner är att spela in och spela upp ljud. De flesta datorer idag har redan ett ljudchip inbyggt i moderkortet. Om du däremot ställer högre krav på ljudet kan du få ut mycket mer av din dator med ett särskilt konsumentljudkort. Du kommer att märka skillnaden i ljudet senast när du spelar ett actionspel eller skruvar upp musiken med ditt nya kort. Du bör inte ha några problem med installationen, som startar automatiskt så snart du har anslutit kortet. Eftersom produkter kan köpas för så lite som 5 euro kan du köpa ett ljudkort relativt billigt.

Du bör dock tänka noga på vad du vill använda den till och om den uppfyller dina krav, så att du inte behöver oroa dig för att göra ett misstag i efterhand.

Fördelar
  • Billig
  • Lätt att installera
  • Bättre kvalitet än inbyggt ljudchip
Nackdelar
  • Inte för professionellt bruk

Innan du köper bör du vara medveten om att även om du kan få ett bättre ljud med det, är det inte möjligt att använda det för professionella ändamål som till exempel att mixa musik utan vidare.

När är ett professionellt ljudkort lämpligt och vilka är dess för- och nackdelar?

Om du vill använda datorn för att göra och redigera musik eller lägga till ljud i videor bör du skaffa ett professionellt ljudkort. Professionella ljudkort är utformade för att uppfylla höga krav genom bättre utrustning. Tack vare bättre A/D-omvandlare kan korten till och med arbeta med 24-bitars upplösning i stället för 16-bitars, vilket ger bättre ljudkvalitet för efterföljande redigering och förbättrad brusreducering. Professionella ljudkort har också möjlighet till högre samplingsfrekvens. Ofta finns korten i en extern låda (även kallad "break-out box").

Fördelen är att det finns flera anslutningar som du enkelt kan ansluta andra enheter till. Med ett större antal kanaler kan du spela upp och spela in flera kanaler samtidigt. För musikerna bland oss är det särskilt viktigt att professionella kort använder ASIO-standarden, vilket är särskilt viktigt när man använder professionella musikprogram.

Fördelar
  • Bättre A/D-omvandlare
  • kan spela upp och spela in flera kanaler samtidigt
  • integrerat DSP-chip avlastar processorn
  • flera anslutningsalternativ
  • högre antal kanaler
Nackdelar
  • Mycket prisintensivt

Professionella ljudkort ligger i det högre prissegmentet på grund av sina funktioner och sin höga kvalitet. Därför är den bara värd att köpa om du planerar att bearbeta ljud professionellt.

Inköpskriterier: Du kan använda dessa faktorer för att jämföra och utvärdera ljudkort

Som du säkert redan har märkt finns det många kriterier som kan användas för att skilja mellan olika ljudkort. För att hjälpa dig att hitta rätt kort har vi listat de viktigaste kriterierna

• Typ
  • Gränssnitt
  • Provtagningsfrekvens
  • Signal-till-brusförhållande
  • Kontakter
  • Tillverkare

I följande avsnitt förklarar vi de enskilda kriterierna och visar vad som faktiskt är önskvärt i dessa kriterier.

Typ av konstruktion: interna och externa ljudkort

En grundläggande, och förmodligen den mest uppenbara, skillnaden mellan ljudkort är konstruktionstypen. Interna kort måste vara inbyggda i datorn. De är den ursprungliga typen och det är från dem som termen "ljudkort" kommer, eftersom de faktiskt har en kortform. Externa ljudkort är däremot inte inbyggda i datorn utan placeras utanför det synliga området. Vissa specifikationer kan redan härledas från typen, t.ex. anslutningen. PCI/PCIe-anslutningar finns inuti datorn och interna ljudkort kan anslutas till dem via detta gränssnitt.

USB eller Firewire är dock externa gränssnitt och används därför med externa kort. Det interna ljudkortet medför också det problemet att ytan för anslutningar är relativt liten, vilket innebär att man inte kan använda så många anslutningar som man vill. Externa ljudkort har ofta fler anslutningsmöjligheter eftersom den större ytan ger mer utrymme. Du bör också fundera på om ett externt eller internt ljudkort är lämpligare. Arbetar du med en bärbar dator och har kanske inte plats för ett internt ljudkort? Eller vill du använda kortet på olika enheter? Då bör du överväga att använda ett externt ljudkort.

Gränssnitt

Gränssnittet är det medium genom vilket ljudkortet ansluts till datorn. De olika anslutningsalternativen beror bland annat på typen av ljudkort. Interna ljudkort har till exempel helt andra gränssnitt än externa ljudkort. Interna kort är ofta utrustade med ett PCIe-gränssnitt (Peripheral Component Interconnect Express). Äldre ljudkort är vanligtvis fortfarande anslutna via PCI, som till stor del ersattes av PCIe i början av 2000. Anledningen till detta är den betydligt högre överföringshastigheten. I externa ljudkort finns ofta ett USB-gränssnitt, som du känner till från vanliga USB-minnen. Du behöver bara en ledig USB-port på din bärbara dator eller dator, så är du redo att köra. Alternativt finns det också några ljudkort med ExpressCard- eller, inom den professionella sektorn, Firewire-gränssnitt. Nu undrar du säkert vilket gränssnitt som är bäst.

Här är svaret i förväg: det spelar i princip ingen roll, eftersom hastighetsskillnaderna inte längre är märkbara i dessa områden. Särskilt om du är verksam inom konsumentsektorn spelar skillnaden knappast någon roll. Det finns dock skillnader mellan och inom individer när det gäller överföringshastigheten. Överföringshastigheten för PCIe beror på versionen (1.0, 2.0, 3.0, 4.0, 5.0) och på banorna/bredden (x1, x2, x4, x8, x16, x32). Ju högre version och ju fler banor, desto högre bandbredd och överföringshastighet.

Samplingsfrekvens

Samplingsfrekvensen anger det intervall som ljudsignalen samplas med under konverteringen. För att göra det lättare att förstå kan du också tänka dig att samplingsfrekvensen liknar bildfrekvensen per sekund på en filmkamera. En frekvens på 44,1 kHz motsvarar CD-kvalitet. För professionell användning bör dock samplingsfrekvenser på 96 kHz och högre användas.

Signal-brusförhållande

Signal-brusförhållandet (signal-brusförhållandet) är förhållandet mellan kvaliteten på en användbar signal och bruset i en anordning. Värdet används för att bedöma kvaliteten på en kommunikationsväg. Det är bara om den användbara signalen tydligt skiljer sig från bakgrundsbruset som informationen på ett tillförlitligt sätt kan utvinnas ur signalen. Detta innebär att signal-brusförhållandet bör vara så högt som möjligt. Måttenheten är decibel. När du letar efter ett ljudkort bör du orientera dig mot värden som ligger minst över 90 dB. Goda apparater uppnår också värden på upp till över 105 dB.

Anslutningar: Ljudingångar och ljudutgångar

Varje ljudkort har olika ingångar och utgångar. Vilka du behöver beror på vad du använder ljudkortet till och vad du vill ansluta till det. Ljudingångarna har funktionen att överföra inspelningar eller ljud från externa källor till enheten. Ljudutgångarna används för att spela upp ljud från datorn till utdataenheter. Bland ingångarna används ofta en mikrofoningång för anslutning av mikrofoner och en linjeingång för externa uppspelningsenheter. En MIDI-port som gör det möjligt att ansluta externa musikinstrument är något föråldrad, men fortfarande attraktiv för musiker. Varje ljudkort bör också ha (minst) en linjeutgång, som möjliggör uppspelning via högtalare. Beroende på tillämpningen bör det finnas fler line-out-anslutningar.

Detta gäller till exempel när du använder ett surroundsystem. En högtalaranslutning gör det möjligt att ansluta ett headset. I de flesta fall är en hörlursförstärkare redan integrerad. Den har till uppgift att förstärka den utgående signalen så att en eller flera hörlurar kan användas med den. Som ett alternativ till line-in och line-out används ofta RCA-uttag som analoga ljudingångar och -utgångar.

Det ena eller det andra bör finnas tillgängligt på ljudkortet i vilket fall som helst. HDMI- och SPDIF-anslutningar kan överföra signaler i digital form. De används främst för att överföra stereo- och flerkanaliga ljudsignaler mellan olika enheter, till exempel för hemmabiosystemet. Som du kan se finns det många olika anslutningar på ett ljudkort. Det är därför bäst att i förväg veta vad du vill ansluta ljudkortet till så att de nödvändiga anslutningarna finns tillgängliga.

Tillverkare

Det finns olika tillverkare på marknaden för ljudkort och deras produkter kan ofta hittas. Allt oftare dyker det dock upp billiga ljudkort från andra tillverkare som inte har så stora namn på marknaden. Vilka namn kan du lita på när det gäller kvalitet och när bör du titta närmare på dem? Ljudkortstillverkare som håller sina löften när det gäller ljudkvalitet och prestanda och som för närvarande erbjuder de bästa modellerna inom konsumentsektorn är främst Asus och Creative inom både spel- och musiksektorn. Behringer erbjuder mycket bra ljudgränssnitt, och Logilink kan hävda sig mot vissa produkter (t.ex. 7.1 Dolby USB Sound Box), särskilt när det gäller förhållandet mellan pris och prestanda.

Men hur är det med ljudkort vars tillverkare du inte kan lita på när det gäller kvalitet enbart på grund av namnet? Det finns förmodligen inget universellt svar på denna fråga. Det finns några billiga ljudkort från okända tillverkare på Internet som fungerar relativt bra. Ett exempel är "CSL - USB 7.1 Soundcard extern", som erbjuder surroundljud och många anslutningsmöjligheter för lite pengar. Du bör dock alltid vara försiktig när du väljer och informera dig noggrant. Det är viktigt att vara uppmärksam på specifikationerna och vid behov jämföra dem med andra ljudkort eller med köpkriterierna på den här sidan.

Intressant fakta om ljudkort

Vad är de olika in- och utgångarna

för? Även om ljudkorten erbjuder olika anslutningsalternativ är funktionerna alltid markerade med samma färger. . ; Följande tabell ger en översikt: färg; funktion rosa; ingång för mikrofon (mono) grönt; linjeutgång/utgång för hörlurar eller högtalare (fram) (stereo) blått;xml-ph-1522 [engl. side speakers] (stereo) orange; Utgång för center- och lågbashögtalare [engl. center speaker, subwoofer] svart; Utgång för bakre högtalare [engl. rear speakers] (stereo) Medan konsumentljudkort använder jackuttag för att överföra stereoljud, hittar du ofta cinchuttag på professionella ljudkort som endast överför en monosignal.

Hur ansluter man ett ljudkort?

Hur du ansluter ett ljudkort beror på vilken typ av kontakt som används för att ansluta det till datorn. Externa ljudkort är lättast att ansluta. De har ett eget boende och är placerade utanför datorn. De ansluts helt enkelt till enheten via USB eller Firewire och drivrutinerna installeras av sig själva. Om ljudkortet har en PCI- eller PCIe-anslutning är det lite svårare att ansluta det - men du kan hantera det också! Du hittar detaljerade instruktioner på

Har jag ett ljudkort?

Hur vet du om du redan har ett ljudkort? Det är enkelt: Om du kan spela upp musik via interna eller externa högtalare har du ett ljudkort. Du kan också leta efter anslutningen för hörlurar eller mikrofon. Detta är ljudutgångarna från ljudkortet.

Vilken typ av ljudkort har jag?

Vill du veta mer om ditt ljudkort? Det är enkelt! Tryck bara på Windows-tangenten och R samtidigt och skriv in"devmgmt.msc" i fönstret som öppnas. Du befinner dig nu i enhetshanteraren. Här hittar du det installerade ljudkortet under fliken "Audio, video and game controllers". På fliken"Audio inputs and outputs" kan du till och med se exakt vilka anslutningar som finns installerade på din dator. I egenskaperna, som du kommer åt genom att högerklicka, kan du hitta mer information under fliken Detaljer, till exempel märke eller aktuella drivrutiner. Hur

länge har ljudkort funnits?

De första ljudkorten utvecklades 1983, då för Apple II. Men eftersom de bara stöddes av några få spel kunde de inte etablera sig i början. Det var inte förrän AdLib och Soundblaster började producera ljudkort 1989 som en standard utöver systemhögtalaren utvecklades.

Visste du att ljudkort egentligen användes först från och med 1988? Tidigare användes endast den inbyggda datorhögtalaren. Ljudkvaliteten var inte särskilt bra och ljuden kallades "beeps and boops". De första ljudkorten tillverkades då för ljudtillämpningar.

Sierra On-Line utvecklade de första ljudkorten för detta ändamål.

Sedan dess har ljudkorten ständigt vidareutvecklats och alternativa möjligheter har utvecklats, t.ex. externa ljudgränssnitt eller de mikrochips som används sedan omkring år 2000 och som installeras på moderkortet och tar över uppgiften för ett konventionellt ljudkort.

Bildkälla: pixabay.com / maxmann

Recensioner